zondag 25 mei 2014

Waargebeurd verhaal "He-le-maal GEEN juffrouw type"

De bel ging
Daar waren ze, de leerlingen uit een van de brugklassen waar ik tekenles aan geef.
12 tot 13 jaar; spontaan, lief , en luidruchtig.
Toen ik ze hun opdracht gegeven had zaten ze (na wat moeite van mijn kant)  redelijk rustig en stil te werken.
Maar S & S die vlak bij mijn bureau zitten, niet.
Wat zijn het toch leuke meiden; echte dametjes al.
De een met een giga bos grove krullen waar iedere vrouw bewonderend naar kijkt en denkt, Ik wil dat ook!
De ander, hoe jong ze ook is, altijd perfect gestyled, en met een uitstraling waar je u tegen zegt.
Ik keek nog streng, maar er was geen redden meer aan...
Ze hadden mijn blik gevangen en zagen dit als DE aanleiding om hun hart te luchten.

Geen juffrouw? Wel een juffrouw?

""Hee pstt Mevrouw"" ging het stilletjes,
komt u eens.... een van de twee S-en nam het woord.
""Mevrouw, weet u......""
""Nouh zeg het eens"" antwoordde ik, op een typisch juffrouw toontje.
Wij hebben het er samen dus over gehad he?
Ik "" Jaaaa.......?"
""Wij vinden u dus HE-LE-MAAL geen jufrouw type he?"
DE meiden keken serieus.
"Ow?""? Antwoorde ik geschrokken.
Wat was dit nu weer, dacht ik.
"HUH"
"Maar ik ben toch een jufrouw?" En wel jullie juffrouw, "probeerde ik hoopvol.


 
Ik bleef rustig, en hielt mijn gezicht in de plooi.
Mijn hoofd zat vol met gedachtes
In een halve seconde ratelde mijn hoofd, en dat ging ongeveer zo:
-Shit shit dacht ik, Geen juffrouw?
 -Doe ik zo mijn best, krijg je dit?
-Verdorie!
-Dit is niet positief.
-Sta ik iedere morgen voor de kast met de regels; Hooggesloten, Hip en toch netjes. MISLUKT DUS.
-Vinden ze me niet goed lesgeven ofzo? Jesusmina!
- Hele avonden met voorbereiding steek je verdorie in die kinderen; gaan we dit krijgen. Lekker dan!

Het schoot werkelijk alle kanten op.
Snel pakte ik mijzelf bij elkaar en Vroeg rustig:
"Ehm meiden? " Geen juffrouw type? Wat bedoelen jullie daar mee?"

Nouh Antwoordde S, ja sorry hoor. Beloofd u niet boos te worden, als wij het
eerlijk zeggen?...........

Met deze woorden voerde ze de spanning nog wat op.
Het werd stil.

Ik ( nu bijna rood van schrik )
"Ik beloof niet boos te worden"" antwoordde ik rustig.....

Wij vinden u een "BatGirl"

Ik verslikte me bijna in mijn kop thee.
Dit had ik niet verwacht.
Ik proeste het uit, Een batgirl? WAT IS EEN BATGIRL? WAAAA riep ik keihard.

Ow mevrouw,
(nu waren het de meiden die serieus keken.)
Een Batgirl? Tja,dat is een vrouw die erg veel van haar werk houdt doordeweeks.
Maar die ook uitgaat met vriendinnen in het weekend, lekker los in haar vrije tijd.
Veel van het leven geniet, lekker cocktails drinken , shoppen en dansen enzo
En die doordeweeks dan toch weer van haar werk en de kinderen houdt.
Ik trok 1 wenkbrauw op, verbaasd, dit had ik niet verwacht.
Mevrouw u doet het goed hoor met de kinderen, vervolgde de meiden hun verhaal,wij vinden u echt een lieve juf.
Maar, u bent toch gewoon geen juffrouw type!
Ik glimlachte, zo wil ik wel zijn; ik was ontroerd, eigenlijk zien die kinderen meer dan je denkt.
WAT LIEF! zei ik. Bedankt!

De manier waarop ze het brachten was ronduit lachwekkend en zo charmant.
Die S & S; te grappig voor woorden.
Een batgirl of een juffrouw, de waarheid ligt in het midden.
Ik ben die dag niet met de normale tram naar huis gegaan, maar heb mijn denkbeeldinge vleugels uit geslagen.
Trots, en blij . Die kinderen leren je iedere dag iets.
Ergens in mijn hoofd heb ik een beeld van hoe een juffrouw zou moeten zijn, toen ik op mijn 21e begon heb ik dat beeld vast gezet, en ik weet zelf ook wel dat ik daar misschien niet aan voldoe.
Jammer dan! Ik ga het loslaten. Mijn bedoelingen zijn goed, ik doe het vast niet altijd goed, maar ik doe mijn best, steek er tijd in, en meer kan ik ook niet niet doen.
En al die negatieve gedachtes? Ik ben er klaar mee! In ieder geval voor vandaag.

Bedankt S&S, jullie zijn AWESOME!

Ik ga aan de cocktail vanavond ;-), en hoop dat ik niet wegvlieg, maar het zou natuurlijk zo maar kunnen.
Eens een Batgirl altijd een Batgirl.
Tot later! Suzanne www.sundaymonday.nl


Geen opmerkingen:

Een reactie posten