zondag 15 november 2015

Thailand conclusie

Deze conclusie hebben jullie nog van me tegoed.
Omdat ik de Thailand reis even moest laten bezinken, en jullie alles ook op social media konden volgen heeft de blog even op zich laten wachten.

Tijdens mijn reis heb ik super veel op Instagram en facebook gepost. En omdat ik tijdens mijn reis van 3 weken iets van 1500 volgers erbij heb gekregen.
( boven verwachting) denk ik niet dat iemand iets gemist heeft. Als je het wilde volgen, dan heb je dat vast gedaan.
Toch wil ik al een tijdje een eindconclusie plaatsen. Gewoon om de cirkel rond te maken.
























Een ding was duidelijk deze reis MOEST ik gewoon maken.
Ik ben een mens van confrontatie, geen mens van “”wegstoppen”” of uit angst de dingen uit de weg gaan/ niet doen.
Zo ook met deze reis Thailand.
Was alles perfect een droomreis uit een boekje? Nee zeker niet. Maar ik ben blij dat ik het gedaan heb!
Natuurlijk waren er ook zeker dingen die ik volgende keer anders doe.
De zogenaamde leermomentjes.
Nu moet ik wel eerlijk zijn, een volledig groentje op gebied van reizen ben ik niet.
Ik ging jarenlang de hele wereld rond. India, Cambodja, Sri-Lanka, China, en ben verschillende keren in mijn eentje naar vrienden op Bali gegaan. Maar nooit echt Alleen.
Het interessante om over te schrijven vind ik de drie epic blunders, houd je vast hier komen ze:

1 Geen Creditcard mee.
De allergrootste blunder die ik tegenkwam tijdens deze reis was meteen binnen 1 uur in Thailand.. Ja het is een Epic classic bizarre fout jongens!
Ik had geen creditcard mee genomen. Leek me gewoon niet nodig.
Op mijn vorige reizen door Aziƫ kon ik altijd pinnen. Gewoon direct op t vliegveld.
En mocht het niet lukken. Dan redde: “mn reisgenoot” mij altijd. En dat lukte dus nu niet. Daar stond ik dan na een reis van 14 uur. Zin in een douche,
moe, verlangend naar een bed en met 40 graden, op het vliegveld.
Zonder geld!!!! Migado! Dat is dus horror.
Ik weet niet hoe het met jou is? Maar ooit weleens echt zonder geld gezeten?
Nouh ik dus niet, en ik kan je vertellen dan breekt het zweet je dus uit, gevoel temperatuur 50, tranen prikten achter mijn ogen. Snelle scenario’s in mijn hoofd wisselde zich af, kun je 3 weken zonder eten? Moet ik als Lady boy ( grapje) aan de slag, of wat zouden ze in Thailand voor werk voor mij hebben als ik echt niet aan geld kan komen....Kortom grote stress! Uiteindelijk, vond ik in een zijvakje van mijn portemonnee nog een briefje van 20 euro, snel wisselde ik dat om bij zo’n wissel kantoor.
In Thailand een fortuin en daar kon ik gemakkelijk 4x van naar Bangkok centrum, ik had mijzelf voor dat moment gered! Het hotel had ik thuis immers al betaald met Ideal . Daar aangekomen kon ik inloggen bij de Rabo en het bleek het allemaal in 1 handeling op te lossen. Met hart klopte in mijn hele lichaam toen ik ging pinnen. Toen het geld uit de automaat kwam was ik zo opgelucht!
Tip: Neem altijd een creditcard mee, en check thuis of je Wereld kaart wel zo werelds is ingesteld. ( Kwestie van 1 schuifje omzetten, en een hoop stress minder)




















2 Te spontaan vertrekken

Het is een lust en een last.
Een mega uitgestippelde reiziger zal ik nooit worden. Maar ik weet wel dat ik daardoor veel teveel geld heb uitgegeven. Je kunt namelijk ongelooflijk veel geld besparen als je dingen van tevoren weet en ook betaald. Zo ook bijvoorbeeld trein tickets vliegtickets bus tickets enzo. voor veel minder geld krijgen als je ze van tevoren boekt.
Zo had ik op mijn ticket Amsterdam Bangkok vermoedelijk 250 euro kunnen besparen als ik het concrete plan een half jaar terug gemaakt had.
En ook de binnenlandse vluchten enz zijn zeker 50% goedkoper. Ik vraag me af of ik als spontaan gevoels mens dit punt kan verbeteren, maar het zou me wel veel geld schelen!






















3 Te veel spullen, te grote koffer
“Normaal” gesproken, zou je tegen een “reisgenoot ” zeggen;
Goh ik moet even naar het Toilet. Let jij op mijn koffer?
En ja…..NU DUS EVEN NIET!
Dus ja daar stond ik op het vliegveld, met grote koffer en handbagage, Er zat maar 1 ding op, in het wc hokje met dat grote kreng van een koffer en de weekend tas.
Ik hoef je niet te vertellen dat dit een heel gedoe was. Toen ik dan ook besloot binnen Thailand verder te reizen was de keuze snel gemaakt,De koffer bleef in Bangkok in het hotel en ik nam echt een hele kleine tas mee. Veel handiger en wat backpakkers kunnen kan ik dus ook! Ik leerde dat ik echt met heel weinig spullen tevreden ben!
Ik kwam op mijn reis mooie en minder mooie dingen tegen. Maar ik had het nooit willen missen.
Ik kan er echt een heel boek over schrijven. Maar het blijft bij deze blog.
Ook een aantal weken en zelfs maanden later denk ik; Het was geweldig. Het heeft me extra veel zelfvertrouwen gegeven.
Dat heb ik maar mooi gedaan, en als ik dit kan, kan ik wel meer!
Het leuke van een ervaring als dit, je kunt er nog een heel leven aan terug denken.
Niemand houd me in de toekomst nog tegen om het onbekende aan te gaan.
En hoewel mijn bankrekening zwaar geplunderd is, ik voel me heel erg rijk.

Ik kan dit! X Suzanne
 
 
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten